شماره سامانه پیام کوتاه و اطلاع رسانی سایت «من و عکس» : ۳۰۰۰۱۳۴۱۰۰۰۲۱۸

12/12/1393
نمایشگاه دومین جشنواره عکس خانه دوست

نمایشگاه آثار منتخب دومین جشنواره سراسری عکس خانه دوست از عصر جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ در مشهد به روی دیوار خواهد رفت.
کیارنگ علایی دبیر این جشنواره با اعلام این خبر گفت: «دومین جشنواره سراسری عکس خانه دوست به قدم انتهایی خود رسید و طبق برنامه از پیش تعیین شده، نمایشگاه آثار منتخب را در پانزدهم اسفند سال جاری در نگارخانه رضوان مشهد برپا خواهیم کرد. در این نمایشگاه ۱۲۹ اثر منتخب از میان بیش از ۹۱۰۰ اثر رسیده در بخش‌های مستند، خلاق و موبایلی به روی دیوار خواهد رفت. آثار روی کاغذ فروبو سمی مات سوئیسی و در ابعاد ۴۰×۶۰ و ۷۰×۱۰۰ به همراه قاب و شیشه ارائه می‌شوند. کتاب نمایشگاه نیز در بهار سال آینده منتشر و عرضه خواهد شد. همچنین در حال آماده‌سازی تقویمی هنری هستیم که در آن علاوه بر تعدادی از عکس‌های منتخب نمایشگاه، به بخشی از عکس‌های حذف شده نیز خواهیم پرداخت که به این ترتیب تعداد معدودی از عکس‌های رد شده نیز فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند. این تقویم قبل از سال نو منتشر خواهد شد.»
اسامی عکاسان این نمایشگاه عبارتند از:
عکاسان بخش موبایلی: محمدرضا آخوندی خرانق، علی اسماعیلی، میثم امانی، سهند بادلی، سروش جوادیان، عطیه حافظی، نویدرضا حقیقی مود، اعظم خانی فارمد، علی‌محمد خانیکی، حسن دهقاندوست، بهشته دینوی، شهریار ذاکرین‌پور، صادق ذباح، مهرداد ربیع لاله، امین رحمانی، مسعود زارعیان، علی زمانی، سهیل زندآذر، حمید سالاری، امید سریری، عالیه سعادت‌پور، هومن شهیدی، الهام شیردل، ندا صیامی، لیلا طاهری راد، میترا عطایی، امیر عنایتی، الهام غیبی، فاطمه فاضل، خشایار فاضل کاشانی، علی فتحی، نسترن فرجاد پزشک، مریم فطورچیان، ساسان فهیمی، امیر قادری، وحید قاسمی، فرناز قندی، رسا قوام شهیدی، علی کاوه، احسان کمالی، سلیمان گلی، امیر مافی بردبار، مهران مافی بردبار، مهران میرزایی، سیدحسین میرکمالی، نرجس نادری‌نژاد، حامد نظری، مینا نوعی نوشهر، سارا نیکبختی.
عکاسان بخش مستند: غدیر آب‌شناس، مریم آل مؤمن دهکردی، محمود بازدار، محمدحسن باقری، مهدی بلوریان، بهزاد بهروزنیا، محمدرضا جباری، ایمان جنتی، مهران چراغچی بازار، عباس حاجی محمدی، میلاد حدادیان، امیر حریرچی، علیرضا حسینی، علی حامد حق دوست، پیمان حمیدی‌پور، وحید خادمی، رضا خالدی، مجید خالقی مقدم، میثم دهقانی، مهرداد ربیع لاله، امین رحمانی، عطا رنجبر زیدانلو، جواد رویین، سهیل زندآذر، حمید سالاری، حمید سبحانی، خشایار شریفایی، سیدمحمدهادی شفیعی، جلال شمس آذران، سینا شیری، محمد صفرپور، لیلا طاهری راد، حمید عابدی، منا عبدالله پور عراقی، امیر عنایتی، خشایار فاضل کاشانی، سولماز قدیم‌لو دریانی، سمیرا غفاریان قالیباف، امین قاضی‌زاده، شمیم قشلاقی، سیدحسن کشفی، احسان کمالی، سعید گلی، کریم متقی، حسین محبی، شقایق مرادیان‌نژاد، محسن مقداری، مهشید مهدیان، حسین مهرانی، مهران میرزایی، مجتبی ناطقی، سودابه نورانی، مینا نوعی نوشهر، حمیدرضا هلالی.
عکاسان بخش خلاق: حمید سبحانی، بهزاد گلستانی.
افتتاح این نمایشگاه جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ می‌باشد و نمایشگاه تا پایان سال، صبح و بعدازظهر دایر است.
مکان: مشهد، خیابان کوهسنگی ۱۷، شماره ۱۶، نگارخانه رضوان.

گفتوگو [0]
 

 

30/11/1393
تازه‌های «کتاب پرگار»


انتشارات «کتاب پرگار» که "ناشر تخصصی کتاب‌های عکاسی" است، در هفته‌های اخیر سه کتاب تازه را معرفی و روانه بازار کرده است.
علاقه‌مندانی که مایلند این کتاب‌ها را به‌طور حضوری خریداری کنند؛
در تهران به‌آدرس: خیابان لبافی‌نژاد، بین خیابان فخر رازی و 12 فروردین، پلاک 204، طبقه سوم، انتشارات کتاب پرگار
و در مشهد به‌آدرس: میدان تقی‌آباد، ابتدای خیابان احمدآباد، پاساژ قصر حاتم، کتاب‌فروشی عراقیان
مراجعه نمایند.
همچنین کسانی که مایلند با خرید اینترنتی این کتاب‌ها از طریق سایت انتشارات مربوطه (عکاسی‌بوک)، از 20 درصد تخفیف برخوردار شوند، این‌جا را کلیک کنند.

* * *


در زیر شرحی پیرامون این سه کتاب ارایه گردیده است:



عنوان کتاب: درک عکس
مؤلف: جان برجر
ویرایش و مقدمه: جئوف دایر
ترجمه: کریم متقی
اندازه کتاب: رقعی
تعداد صفحه : 232
نوع کاغذ و چاپ: تحریر/ سیاه سفید
طراحی جلد: هامد جابرها
قیمت پشت جلد: بیست هزار تومان

جان بِرجر در سال 1926 در لندن به‌دنیا آمد. شیوه‌های نگریستن و رمان جی. از آثار داستانی و ادبی او به‌شمار می‌روند. رمان جی. جایزه‌‌ی بوکِر را در سال 1972 به‌خود اختصاص داد. او در سال 1962 بریتانیا را موقتاً ترک کرد و هم‌اکنون در روستایی کوچک در بخش فرانسه‌ی دامنه‌های آلپ زندگی می‌کند. نوشته‌های جان بِرجر از مهم‌ترین نوشته‌های قرن بیست در باب عکاسی به‌شمار می‌آیند. این مجموعه شامل مقالات پیشگام و اولیه‌ی بِرجر است که کار عکاسانی مانند آنری کارتیه‌-‌برسون و دالیو. یوجین اسمیت - و زندگی ِ موضوعات عکس‌های آنها - را با مداقه‌ی بیش‌تر مورد کنکاش قرار می‌دهند. این مجموعه توسط جئوف دایِر جمع‌آوری، ویرایش و مقدمه‌نویسی شده است.
"کریم متقی" مترجم خوب این کتاب در مقدمه‌ای آورده است: « بدیهی ست که گرفتن عکس به مراتب راحت تر و سهل الوصول تر از نقد و استخراج معانی و مفاهیم عکس است. تفسیر، تأویل، نقد و استخراج معنی، عکس را در زمینه های زمانی و مکانی متفاوت و با سبقه ی دانش و اطلاعات متفاوتی قرار می دهد؛ به این معنی که اثر، مفهوم و معنای ثابتی نداشته و به فراخور زمینه ی ارائه ی اثر و دانشِ مخاطب متغیر است. نقد و تفسیر عکس ها و رسانه ی عکاسی سفرهایی آگاهی بخش هستند که هر دوی مخاطب و مؤلفِ اثر را فراتر از لحظه ی وقوعِ اتفاقِ به تصویر کشیده شده می برند. از همین رو محققانی جدی مانند والتر بنیامین، سوزان سانتَگ، رولان بارت، جان بِرجر، آندره بازن و دیگر نظریه پردازان، بیش از آن که به فرایندهای شکل گیری تصویر بپردازند، همواره در پِی مشخص کردنِ ماهیت و هستی رسانه ی عکاسی نظریات تأثیرگذاری ارائه کرده اند.
در تاریخ های نقد رسانه ی عکاسی، بنیامین یکی از چهره های تأثیرگذار بوده و سانتگ و بارت به تأثیر از او اما با رویکردهایی متفاوت به نقد رسانه دست یازیده اند. جان برجر نیز به تأثیر از منتقدین سَلفِ خود، به ویژه این سه نظریه پرداز(بنیامین، سانتگ و بارت)، نظریاتی را ارائه داده که بسیار شخصی تر بوده و به راحتی تسلیم گفتمان ها و استدلال های پیش از خود نبوده است. او معتقد است که هر اثرِ عکسی باید انسان ها را برای شناخت و مطالبه ی حقوق اجتماعی شان ترغیب کند. رویکردهای نقد رسانه همواره از تسلسلِ تأثیرپذیری و تأثیرگذاری مدام بهره ها برده اند، تا جایی که ویکتور برگین نیز از نظریات برجر بهره مند شده است.
بررسی عکس ها از سوی برجر دارای خصوصیات شخصی و خودویژه ای ست که از دقت، توجه و اغلب همراه با دلسوزی و شفقتِ بیش از حد او نسبت به موضوعات انجام می گیرد. برجر به خاطر ذوق ادبی و نویسندگی خود در تلاش است تا هرآنچه که در عکس ها می بیند، متفاوت از استدلال های رایج، از طریق واژه ها و کلام بیان کند. برای مثال استدلالِ معمول از تصاویرِ جنگ، قحطی و مهاجرت چنین است که این عکس ها با هدفِ اِمحای رنج و عذابِ نوع بشر تهیه و انتشار می یابند، ولی استدلال برجر تأکید بر این دارد که این اتفاقات در نتیجه ی تصمیمات سیاسی دولتمردان به وقوع می پیوندند...
علی رغم اینکه سینما تاریخی کوتاه تر از عکاسی دارد، اما نقد رسانه ی عکاسی و ارائه ی نظریات مرتبط از شدت و حدت ضعیف تری نسبت به سینما برخوردار است، مخصوصاً در جامعه ی آکادمیک کشور ما. لذا جای مبانی نظری در حوزه ی عکاسی همچنان خالی ست. امید که ترجمه ی حاضر مثمرثمر واقع شده و کاستی های ناگزیر و ناگریز به دیده ی اغماض نگریسته شوند. »

* * *




عنوان کتاب: ترکیب‌بندی در عکاسی
مؤلف: دیوید پرکل
ترجمه: اسماعیل عباسی / احسان قنبری‌فرد
صفحه‌آرایی و طراحی جلد: شکوفه بیاتی
مدیر تولید: آرش کمالی
تعداد صفحه: 180 صفحه گلاسه (تمام رنگی)
قیمت پشت جلد: سی‌وسه هزار تومان

اصول و قواعد ترکیب‌بندی می‌توانند بدون محدودیت، برای بیان شخصی و خلاقانه شما تغییر کنند. اصول را یاد بگیرید و سپس بیاموزید که چگونه این اصول را تغییر دهید. تکنیک را با شهود اشتباه نگیرید و هرگز محتوا را فراموش نکنید.
در پیش‌گفتار این کتاب آمده است: « عکس خوب آمیزه‌ای از تکنیک خوب و ترکیب‌بندی محکم است. گرچه ممکن است همه‌ی افراد در مورد فرایند ترکیب‌بندی هم‌عقیده نباشند، اما خیلی‌ها قبول دارند که به‌کار گرفتن ترکیب‌بندی عکس را قوی‌تر می‌کند. تکنیک‌های عکاسی ممکن است پیچیده باشند، اما به‌کار بردن آن‌ها قاعده‌مند و نتیجه‌ی به‌کارگیری آن‌ها قابل پیش‌بینی است. در مقابل، ترکیب‌بندی به تفاوت‌ها وسلیقه‌های شخصی وابسته است. ترکیب‌بندی موضوع دشواری است. به‌ویژه برای کسانی که به‌تازگی عکاسی را به‌عنوان حرفه یا هنر آغاز کرده‌اند.
بسیاری از عکاسان در آغاز به‌دنبال فهرست یا کتابی از اصول و دستورالعمل‌های ترکیب‌بندی می‌گردند که مانند تکنیک‌های عکاسی قابل پیش‌بینی باشد. نخستین قانون ترکیب‌بندی این است که قانونی وجود ندارد. تکنیک‌های عکاسی، نکاتی قابل رعایت و انجام دادنی هستند (قوانین و نکاتی مانند: تنظیم فاصله‌ی عدسی، نوردهی و ...) اما در مورد ترکیب‌بندی چنین امکانی وجود ندارد. خلق یک عکس قدرت‌مند با رعایت فهرست‌وار دستورالعمل‌ها ممکن نیست - بلکه حاصل نگرشی کلی است. دانستن این نکته که چشم و دوربین چیزها را متفاوت می‌بینند، کلید حل مسأله است. با بررسی عناصر فرمی و تک‌افتاده و بررسی ترکیب‌بندی عکس‌های خوش‌ترکیب، می‌توان به درک این مسأله رسید.

* * *




عنوان کتاب: مرجع کامل آموزش نرم‌افزار لایت روم
گردآوری و ترجمه: ساره سپهری‌نژاد
با نظارت: ساسان پناهی
تعداد صفحه: 348
اندازه: خشتی
نوع کاغذ: تحریر و بخشی گلاسه
نوع چاپ: سیاه سفید و بخشی رنگی
طراحی جلد: هامد جابرها
قیمت پشت جلد: سی‌وسه هزار تومان
در معرفی این کتاب آمده است: « نرم¬افزار لایت¬روم را تاریک‌خانه¬ی دیجیتال (Digital Darkroom) خوانده¬اند؛ اتاقکی تیره رنگ با ابزارهایی برای ظهور و ویرایش هر چه زیباتر و فضایی برای چینش و دسته¬بندی هر چه منسجم¬تر عکس. درتوضیح اجزاء این تاریک‌خانه، موثق¬ترین منابع موجود با بیانی سلیس و کاربردی گردآوری شده‌اند که کتاب¬های اسکات کلبی و مارتین اونینگ و سایت ¬معتبر Digital Photography School از جمله¬ی آن‌هاست؛ به‌گونه¬ای که از دید اساتید فن، کتاب حاضر تنها کتاب مرجع در این باب شناخته شده است. مقصود مترجم کتاب از این ره‌یافت، تعالی بخشیدن به دانش روز عکاسانی‌ست که حرفه¬ای می¬اندیشند. »

گفتوگو [2]
 

 


نوشتههای پیشین  
برگزیدگان دومین جشنواره سراسری عکس خانه دوست
۹۱۰۰ اثر در دومین جشنواره عکس خانه دوست
نمایش‌گاه انفرادی عکس علی‌رضا کرم‌زاده در گالری آرتین مشهد
نمایشگاه انفرادی « کیارنگ علایی » در گالری شماره شش تهران
عکاسان راه‌یافته به اردوی کشوری و گرنت آموزشی دومین جشنواره خانه دوست
نمایش عکس‌های جنگ سوریه به همراه سخن‌رانی عکاس
فراخوان دومین جشنواره سراسری عکس «خانه دوست»
گپ و گفتی پیرامون عکاسی عاشورایی
فراخوان سومین سوگواره‌ی ملی عکس «قاب خالی خورشید» ، حماسه‌ی عاشورا
نمایش‌گاه گروهی 257 عکاس در مشهد
موریانه‌ها به مشهد رسیده‌اند
فراخوان مسابقه خصوصی عکس دست دوم
« دست دوم » رو می‌شود
فراخوان «پنجمین جشنواره‌ی ملی عكس فیروزه» تبریز
رونمایی از ترجمه جدید «کیارنگ علایی» در مشهد
بهانه‌ای دردناک برای انتشار یک خاطره‌ی مصور
مقدمه‌ی نمایش‌گاه آثار برگزیده‌ی جشن‌واره‌ی عکس «خانه دوست»
نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره عکس خانه دوست در مشهد
برپایی نمایش‌گاه عکس «معماری اسلامی ایرانی» در مشهد
دوره‌های ویژه آموزشگاه سیما
پیرامون عکاسی موبایلی و اینستاگرام
برندگان جشنواره سراسری عکس « خانه دوست »
اسامی 1245 شرکت‌کننده در جشن‌واره عکس « خانه دوست »
یادداشت محمدصادق یارحمیدی بر عکسی از اینجانب
آموزشگاه سینمایی و عکاسی « سیما »


 
سایت من و عکس
سایت من و عکس
معرفی
صفحهی اول وبلاگ
جستوجو

توجه: چنانچه بهتازگی خوانندهی این وبلاگ شدهاید، مرور این نکات را به شما توصیه میکنم.

همراهی با عکسهایی که «رفیق نیمه راه بودند!»

آرشیو
آرشیو

ماه  سال

 RSS

هرگونه استفاده از عکس‎های این سایت بدون کسب اجازه ممنوع می‎باشد.
Do not use any of the photos of this website without permission. E-mail: khatami_seyed[at]yahoo.com